Viktväktarkasse

Viktväktarkasse – Här samlar vi de matkassar som är inriktade på mat med recept från Viktväktarna. Matkassarna är planerade enligt Viktväktarmetoden med Smartpointsberäkning.

MatkasseBeskrivningMer InfoGå till
City GrossErbjuder fler matkassar, 5 el. 3 middagar för 2 eller 4 personer. Laktosfri eller glutenfri matkasse med 5 eller 3 middagar för 2 eller 4 personer. Ovo-lakto vegetarisk kasse eller en helgkasse. Viktväktarkassen för 2-4 personer med 5 middagar. Nu också ekologisk kasse och Bamses matkasse.Läs Mer

Vilken typ av matkasse söker du?

Så fungerar Viktväktarkassen från City Gross

Det finns flera olika Viktväktarmatkassar att välja mellan från City Gross och alla är planerade utifrån Smartpointsmetoden. Du hittar följande matkassar;

Viktväktarkassen

  • 3-5 middagar för 2-4 personer pris från 599 kr

Lätta Viktväktarkassen (Planerad utifrån låga Smartpoints)

  • 4 middagar för 4 personer pris från 699 kr.

Vegetariska Viktväktarkassen

  • 3 middagar för 4 personer pris från 499 kr.

Laktosfria Viktväktarkassen

  • 5 middagar för 2-4 personer pris från 629 kr.

Skapa nya goda vanor med hjälp av din Viktväktarkasse från City Gross. Så slipper du att leta fram egna recept och beräkna Smart points eller handla mat, allt är färdigt med en matkasse för hemleverans.

Nyttigaste matkassen

Den lätta Viktväktarkassen är beräknad efter låga sk SmartPoints och är därmed en av de allra nyttigaste matkassarna från Viktväktarna. Kassen kan du beställa i från City Gross och du väljer själv hur ofta du vill ha den hemlevererad. Även de andra matkassarna från Viktväktarna är planerade efter Smart points men den lätta kassen är specifikt utformad efter de låga pointsen.

Så fungerar Smart Points

Smart Points är ett system utvecklat av Viktväktarna som innebär att alla former av mat har ett värde. Värdet blir points hos Viktväktarna. För att kunna gå ned i vikt behöver du minska på matvaror som innehåller mättat fett och socker och Smart Pointsen hjälper dig att hålla reda på hur mycket socker eller mättat fett dina maträtter och råvaror innehåller. Det är smarta poäng helt enkelt. Viktväktarna hjälper dig med Smart Pointsen att äta en varierad och mångsidiga kost som gör att du mår bra och samtidigt går ned i vikt.

Veckomatsedel Viktväktarna

Det finns matvaror hos Viktväktarna som har 0 Smartpoints och det innebär att du kan äta dem i princip hur mycket du vill, det är bland annat ägg, lax och kycklingfilé. En veckomatsedel hos Viktväktarna är varierad för det är det bästa för oss människor att äta en mångsidig och varierad kost. Med din matsedel får du en SmartPointsbudget som visar hur många poäng eller points du får göra av med per dag. Ett exempel på meny kan vara kycklinglasagne, tacosallad, korvpytt, fiskgratäng, skinkstek. Som du ser så behöver du inte avstå från god och näringsrik mat när du vill gå ned i vikt. det handlar om hur mycket du lägger på tallriken och vad det är.

GI matkasse eller Viktväktarnas matkasse

Det finns flera olika metoder för viktminskning och det är egentligen bara upp till dig vad som passar dig bäst att välja metod. GI-metoden innebär att du väljer mat med ett lågt glykemiskt index (GI)vilket ger dig ett jämnare blodsocker och och större mättnadskänsla. Långsamma kolhydrater förespråkas inom GI och de finns bland annat i fullkornsprodukter och produkter som råris, quinoa bönor och linser. Viktväktarnas metod med points innebär att du beräknar en viss mängd points per dag som är anpassade efter din vikt, ålder och kropp. Med hjälp av de olika värdena på matvaror så kan du sätta samman en kost som hjälper dig att gå ned i vikt.

Så börjar du äta hälsosamt

Att börja äta mer hälsosamt kan kännas svårt men det behöver inte vara ett jättekliv på en gång. Är du ovan att äta grönsaker och baljväxter så börja med att smyga på någon grönsak på din smörgås och på tallriken. Du behöver inte bara knapra grönsaker på en gång, låt det komma succesivt så att din kropp och smaklökar vänjer sig vid nya smaker och texturer. Kan du dessutom minska på fett och kolhydrater på tallriken och byta ut mot mer grönsaker så är det jättebra. Börja i det lilla, så kan du bygga vidare.

Enkla tips för träning

Med en bättre kost så är det även bra att komma ut och röra på sig. Motion i form av promenad är bättre än inget alls och att sätta sig på cykeln i några minuter per dag är också bättre än inget. Även här, börja i det lilla. Börja röra på kroppen och se hur den reagerar, du behöver inte sikta på ett maraton på en gång. Vardagsmotionera, gå de där extra stegen, ta trappan, kan du gå och handla istället för att ta bilen? Det finns många sätt att smyga in lite motion i vardagen.